Followers

Showing posts with label ShaqEeL FIrHAN. Show all posts
Showing posts with label ShaqEeL FIrHAN. Show all posts

Monday, March 1, 2021

First day school 2021

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Yee...anak mak dah besar....sedar tak sedar dah masuk sekolah rendah..dah 7 tahun hero mak ni...serius macam tak percaya je...dia dah darjah 1...

Ari ni firstday school lepas pKp ..asyik tangguh je sekolah sebelum ni sebab cik covid19 kan...teruja betul lah anak anak bila dah start sekolah balik..Dorang mesti rindu sangat nak sekolah ..nak jumpe kawan kawan kan..
Ok... firstday...very nice anak mak...semangat  dia lain macam nak pi sekolah...memang tak de langsung drama pelik pelik pagi ni..dari bangun tidur sampai  time nak pi sekolah..happy je dia.
Bye ...anak Mok...Mok pulak yang berdebar anak nak masuk sekolah...yelah boleh lepas anak kat pintu pagar je...lain semua cikgu yang uruskan...sebab cik covid19 kan...kena patuhi SOP ...moga anak Mok baik baik je kat sekolah..

Love u more cyunk, 😘



 SEkiAn 
|| CoreTan Dari 
J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Saturday, April 25, 2020

SeLamat sehari pose by AqeeL

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

 Salam Ramadhan ke 2..baru boleh nak story pasal budak kecik Ning..first time belajar pose..tahun ni dah 6 tahun..kena slow slow kayuh doh..slow slow belajar .

Firstday pose memang kecundang.. pukul 12 tengah hari dah start merengek dah..cakap kat Mok ..rasa nak muntah lah..rasa sakit tekak lah..last last mintak air Milo Ngan Mok..dah nampak lembet sangat Mok pun bagilah dia berbuka hari pertama pose ni.
Hari ke dua..dia tak de merengek apa pun..air pun tak mintak..makan pun tak mintak..stedy je dia pose Hari ni.. alhamdulillah.. selamat satu hari.

Mungkin sebab penangan sedap coco ni..buat kita bertenaga dan langsung tak rasa lama sepanjang sehari berpuasa..perkara wajib tiap kali sahur aku akan bancuh coco ni tukar anak bertuah ni..supaya dia kekal bertenaga sepanjang hari.

Upah full day pose Hari Ning..Petang tadi dia ikut mak pi kedai.. beli ais krim..awal awal aku dah pesan kat dia nanti dah berbuka baru boleh makan..ok..lepas je berbuka tadi..terus je cari ais krim dia..hope esop Aqeel boleh pose penuh lagi.

SEkiAn
|| CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Friday, April 24, 2020

Basikal ke-3..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Alhamdulillah selamat sampai..aku beli online je time time cam ni..tapi puas hati sangat.. penhantaran dia pun cepat je..anak pun suka..

Basikal ke-3 dia..sejak  2 tahun - 6 tahun..yang ni tak tau lah berapa lama tahan nye..

Basikal kalau beli online..Kena pasang sendiri..sebab dia sampai dalam kotak..nasib ada anak buah yang pandai pasang..so mudahlah kerja aku.
Nasiblah dia suka..kali ni pun beli sebab ganti yang lama..yang lama dah uzur sangat..tapi berbaloi lah beli kat seller ni sebab harga dia murah daripada kedai kedai lain..

Rezeki yang sedikit untuk anak bertuah..semoga AqeeL terus happy and bahagia sampai bila bila.


SEkiAn
 || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Friday, April 17, 2020

Aktiviti malam ni_ seni warna

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
One aktiviti yang boleh buat dia lupa pasal Mobile legend Kat phone..yes!!.jujur aku cakap hero aku sorang ni memang suka sangat main phone..kalau aku tak ambik port  pasal dia ni ..ermmm aku tak tau berapa jam dia akan main phone..so untuk elakkan dia bosan and tak main gatget sangat aku kena cari xtvt  untuk dia.ni.

Before that biasa malam malam lepas dinner aku Suh dia belajar buat latihan dalam buku prasekolah or soalan yang aku dah siap print untuk dia musim musim pKp ni..yelah dengar citer sekolah lambat lagi bukak and maybe tahun  ni sekolah untuk yang tak ambik exam besar tak akan bukak awal awal..bila keadaan covid19 ni reda dan kerajaan nak cakap negara kita dah pulih sepenuhnya dari wabak ni baru sekolah buka..bila tu kita memang x tau..

...tapi tu lah budak budak ni kita tak leh pakse sangat ikut cara kita..kita kena slow slow..baru Dorang dengar cakap kite...hari hari belajar bising jugak mulut budak kecik ni..aduhhh!!

Apapun...aku selalu doakan yang terbaik untuk dia..semoga dia berjaya dalam hidup dia.


SEkiAn
 || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Saturday, April 11, 2020

Jadi mainan Dorang pulak.

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Hai dah nama budak budak semua jadi mainan bagi dorang..orang lain sibuk nak Bertanam..Dorang sibuk nak bermain..

Suka sangat lah tu boleh main tolak tolak cam tu ..abang dorang pulak yang tolak..memang meriah lah dengar sorang budak berdua ni.

Korang pernah Ker duduk dalam kereta ni zaman zaman kecik dulu??..

Ni budak budak kampung je ada pengalaman cam ni..main tarik upih..baling selipar..congkak kat atas tanah..tin tin ingt tak zaman kite dulu...huhu

Petang u...

SEkiAn || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Thursday, April 9, 2020

Belajar dari rumah.pkp

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


 Cuti sekolah pun ada homework tau..yelah sekolah dah lama tutup kan sebab covid19 ni..sejak cuti sekolah bulan Mac ari tu lagi terus sambung sampai ke hari ni..dah sebulan kot cuti sekolah..but bagi cikgu cikgu yang care pasal pembelajaran pelajar pelajar dia macam macam dorang cuma sampaikan ilmu untuk anak murid Dorang even tak de depan mata pun sebab PKP.
 Belajar dari rumah pun jadi...sekarang bukan alasan untuk tak mau belajar kan..pakai telepon pun ok..kan kerajaan dah bagi subsidi internet percuma kat  semua Line internet..and Yang terbaru ada saluran pembelajaran dari rumah live kat tv OKEY tau..
 Ni pun tak terkecuali my hero aku.. pra sekolah pun dah start belajar dari umah weh..yelah cuti sekolah lama wei..tak tau bila sekolah akan dibuka balik..Menteri pendidikan pun dah show kan sekolah akan dibuka kalau kes covid19 ni angka 0...ermmm tak taulah bila tu kan.
 
Yes!!.keselamatan lagi penting kan..so ibu bapa kenalah pandai pandai take away kat umah supaya pelajaran anak anak tak terabai...main main jugak..cuti cuti jugak..tapi belajar Jagan lupa..

Done!!..homework dia untuk 2 minggu ni..
First 1: pelajar kena perkenalkan diri macam


       Nama
Saya tinggal di
Umur saya
Nama cikgu saya
SAYA SAYANG CIKGU.
Ibu bapa kena rakam video and kena send kat group wassap kelas.

Second 2: pelajar kena baca hafazan ikut tajuk yang cikgu dah bagi..macam Shaqeel kena baca 
Surah AL Fatihah
Surah AL Falaq

And tugasan seterusnya.. dia kena buat poster berkaitan covid19 .


Semua tugasan yang diberi ni kena post kat group wssp kelas tau..nanti cikgu akan tegop dan nilai kot.

So..good luck semua anak anak..beCareful semua..selamat belajar..



SEkiAn
 || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Wednesday, April 8, 2020

Lukis poster covid19..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Good morning.. citer Malam tadi.

Next kerja sekolah musim pKp..sekarang ni budak budak belajar Ngan phone je..apa apa info or segala tugasan daripada cikgu semua ikut wassap je.. canggih kan budak budak belajar zaman sekarang..
Tugasan kali ni ialah..melukis poster berkaitan covid19 ..wabak virus yang kita tengah lawan sekarang ni..so.. alhamdulillah dia bagi respon baik bila Mok Suh main lukis lukis malam ni..and lagi bagi dia nak buat kije sekolah ni bila sepupu dia sama sama nak tunjuk skill buat poster ni ...
Ni hasil from mat AqeeL..simple je..aku bantu dia sikit sikit. .yelah dah mereget cakap tak pandai buat..tak tau warna apa..aduhhh...memang dia ni kalau Mok ada sekali memang manja lebih...and hasil lukisan ni aku dah post kat group wsp kelas dia..
Yang ni hasil kreativiti kakak leeya dia..not bad lah..dah boleh masuk pertandingan melukis poster dah ni bahagian kanak kanak..

Done kul 10.30mlm..lewat dah tu..siap je terus masuk tido...

Good job boy & girl..



SEkiAn
 || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Sunday, March 29, 2020

Ais krim kuarantin

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Hello..

Di sebabkan budak kecik ning hari hari ajak Mok pergi kedai beli ais krim..Mok pun buat lah ais krim sendiri untuk anak bujang Mok sorang ni.

Dah bahan ada kat umah..Mok kucar jelah air Milo susu..then masuk dalam plastik ais krim..jadilah ais krim 1 Malaysia orang cakap.

Dulu zaman zaman aku..ais krim ni sebatang  10sen je.. sekarang ni kalau tak silap aku dah cecah 50sen dah..taraf hidup meningkat..jadi semua harga meningkat kot..

Hope dia suka lah ais krim Ning...ni je Mok mampu sedia untuk anak mak Times time kuarantin ni..even dia dah mintak macam macam Ngan Mok after seminggu lebih dah duk terperap je kat umah sekarang ni..nak pi KFC lah..nak pi taman lah..nak pi mall lah ..tapi mok x leh nak bawak lagi..

Lepas kuarantin ni.. insyaallah Mok bawakan ye..Mok pun rindu sangat Ngan kehidupan before ning..

Ok done.


SEkiAn
|| CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Tuesday, March 24, 2020

Tak habis lagi ngajuk..boleh ais krim doh pun.

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Hari ke 7 kuarantin....apa citer??..

Bukan anak je puas cyunk cyunk eh..Mok pun mari puas doh ni moga tak biasa cuti lama lama Gini..lama lama duk kurung kat umah ning..banyak lah mai perangai Awang kecik neh..lening dia buat kuat ngajuk doh...

Pantang naik sore sikit..mula lah tarik muka..tu pun tengah ngajuk lagi..moga Mok ye marah dia buat bising..telepon tak letak lansung..gini lah kalau mok dulu umah..telepon Mok lah jadi mangsanya...

Doh ngajuk ngat.. Mok Suh Pok Su ye gi beli ais skrin lah upah ngajuk..moga dia makan pujuk lah..

Nasib lah mat AqeeL ni mudah sikit ambik hati...boleh lah Mok wak manje kali kala...

Love mat AqeeL sokmo.😍❤️


SEkiAn
 || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Monday, March 23, 2020

Bila dia minat

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Hai hai...

Salam maghrib semua...

Hari ke 6 kuarantin..apa macam??..ada baik x??..ramai dah yang rindu nak back to school..nak kembali bekerja..nak bersosial..nak Kuar pi jalan jalan kan and what ever lah aktiviti yang before ni korang enjoy je buat..and sekarang dah tak leh nak buat because wabak covid19..hope sangat wabak ni cepat cepat move Dari muka bumi ni..amin...

Ari ni je dah makin bertambah kes kat Malaysia ni..saban hari lah katakan..yang meninggal pun dah cecah 14 orang..serius makin serius wei..plss lah rakyat Malaysia..patuhi peraturan kawalan pergerakan yang PM dop pesan hari hari..just stay at home..duk rumah..paham!!


Ok..balik ngan pic atas tu..hero aku ning jarang view televisyen ni sangat..ada something citer yang dia layan..biasalah slop kartun jelah yang tarik minat budak budak kan..

Tengok lah..dia tak nak orang kacau siaran dia..depan skrin terus dia duduk..sayang..rosak mata kan!!.Mok dah tegur..lagi dia buat tak tau je..anak oh anak..

Biasa citer upin ipin & pada zaman dahulu je yang dia minat..yang lain dia tak layan pun..selagi tak habis citer jangan harap kot nak ajak dia pi mandi k ..makan Ker..memang dia tak layan ok!!..

Ok..tu je nak update..

Take care yourself semua..

Bye.


SEkiAn || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Friday, March 20, 2020

Hari ke 3 perintah kawalan pergerakan../ with AqeeL.

Assalamualaikum & Salam Sejahtera
 Hari ke 3 perintah kawalan pergerakan dilaksanakan...memang aku still at home jelah..dah memang tak leh nak Kuar umah kan.mencegah lebih baik daripada ambik risiko kan..memang kena jaga betul-betul lah diri anda family semua supaya terhindar dari wabak covid19..
Kes wabak covid19 ni pun sekarang makin meningkat wei kat Malaysia..serius..aku takut Ngan situasi sekarang..tapi dah PM buat perintah kawalan pergerakan pun..ramai lagi yang degil tak ikut arahan..ko orang ni tak takut Ker..ermmm ko orang tak rasa lah takut sekarang kot sebab tak kena kat diri korang and family korang lagi..bila dah kena baru korang nak sedar kot..plss lah still at home je..

Memang boring kot kadang kadang mai bila terperap je kat umah..bukan sari dua kot duk umah je tak kije.. almost 2 week jugak ..tu pun tegop keadaan lepas 2 week ni..kalau makin parah..maybe kena tambah lagi cuti kot...biasa kita hari hari kije..dah kena cuti cam ni..memang terasa lah tahap kepuasan dia..lagi lagi tak dapat nak pi mana mana.
Aku syorkan lah..time ning korang layan anak anak kat umah..lepak santai Ngan family dah lah.. before ni korang bizi skrg ni lah masa untuk family and anak anak pulak kan...

Mat AqeeL tengah hari pun dia ajak Mok dia teman dia main....macam aku ckp..time ni lah masa korang untuk anak anak..
Dalam sejarah hidup aku 30 tahun ni..solat jumaat tak dilaksanakan di masjid masjid seluruh Malaysia..

Hope wabak covid19 ni berakhir dalam masa terdekat ni.. lindungilah family kami, doktor-doktor...misi misi dan semua yang terlibat dalam menangani wabak covid19 ..aminn..


SEkiAn || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Thursday, March 19, 2020

BiLa dia ngamuk!!.love ❤️aqeeL

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Almost 3 year..bapak dia tak tunjuk muka kat dia..last last malam ning bapak dia mai jumpe dia..kau rasa!!..

Last dia tegop bapak dia pun masa umur dia 2 tahun something kot...lepas tu terus sepi sejak aku jadi single mother ni...aku pun tak pernah cari bapak dia and bapak dia pun tak pernah cari aku..aku pun dah tak kesah kalau terus lost contact ngan bapak dia ni..coz bagi aku semua dah berakhir..

Bapak dia nak jumpe anak dia pun..aku tak pernah halang dan aku tak pernah jemput..kalau bapak dia rasa dia ada anak dia ingatlah nafkah untuk anak dia ning..aku pun tak pernah menagih and tak pernah harap pun untuk dia back depan kami lagi.

Dua tiga hari ni..Mok sedara anak aku ni adalah cakap main main ngan aqeel..cakap bapak dia mari nak ambik dia..laju je dia cakap ayah dia dah xde..dah mati..so maybe sebelum ni dia pikir macam tu lah..

Kuasa Allah...malam Ning bapak dia mai nak jumpe dia..apa lagi dia mengamuk tak ingat dunia..aku pun tak dapat nak expert apa yang ada dalam kepala AqeeL time tu..maybe terkejut vs takut ..and memang AqeeL langsung tak nak jumpe bapak dia..mengamuk dia memekakkan teruk sangat...sampai aku sendiri tak leh nak pujuk dia...

Sudahnye..bapak dia balik cam tu je...

Lepas letih mengamuk..tido dia..

Ya Allah lindungilah anak aku..bagilah kesejahteraan buat dirinya..aku tau aqeel kuat...kuat seperti mana Mok dia bangun teruskan hidup berjuang melawan kekecewaan lepas dan bertarung untuk redha atas semua yang berlaku dalam hidup selama ni..

Love AqeeL always..cukup adanya dia buatku..


SEkiAn
|| CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH

Friday, February 21, 2020

Taman dulu petang ning

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Teman budak kecik Ning main taman dulu..sejak pagi lagi ajok Mok main taman..layan jelah anak bujang ning lepas gian dia nak main taman.
Memang dia nampak teruja bila dapat main kt monumen baru kt taman rekreasi ni..aku tak bagi lah dia naik tinggi tinggi co aku tegop cam bahaya je..






Sayang ank Mok..
Dia happy Mok happy.


SEkiAn
 || CoreTan Dari J.I.W.A H.A.T.I P.E.R.A.S.A.A.N || IEHAHFARIHAH