Tu la juga penyebabnya sesetengah dari kita rasa rendah diri, malah kadang kadang ada yang persoalkan kenapa? Kenapa aku tak leh dapat?
Aku tak pandai ke, aku tak cantik ke? Atau, sebab dorang tu semua kaya, ada duit, so dorang boleh dapat, boleh beli apa yang dorang nak?
Korang rasa camtu ke? Even though, pada waktu waktu kita tenang and boleh berfikir dengan wajar, kita sedar n tahu, tak semua menda yang kita nak, tak semua orang yang kita minat , kita boleh dapat. Kita takleh dapat 'all in one'. Setiap sesuatu pasti ada kelebihan dan kekurangan, and setiap sesuatu tu mesti berlaku atas sebab dan alasan yang tertentu. Mungkin kita je yang tak tahu!
Dan, bukan juga sebab cantik ke, tak berapa pandai ke, bukan! Tu semua adalah menda yang subjektif. Tak semestinya apa yang kita nampak cantik tu juga cantik pada mata orang lain. Dan tak semestinya orang yang pandai berpolitik, petah bercakap tu juga seorang yang pandai memasak kat rumah even dia ada degree. Kan?
Ntah-ntah goreng ikan pon hangit, who knows?
Tapi itulah realiti kehidupan kita. Kehidupan yang kita sedang lalui yang kita sendiri taktau bila dan kat mana penghujungnya. Apa yang perlu ialah kita kena cuba buat yang terbaik untuk setiap hari yang kita miliki. Cuba sedaya upaya, all out! Kalau tuhan nak bagi kita sesuatu yangberharga, DIA takkan bagi dengan cara yang terlalu mudah.
Sebabnya? Mudah sangat - kalau kita tak melalui kepayahan dan kesedihan dalam hidup, kita mungkin takkan tahu menghargai apa yang kita ada. Itu je!
Tapi itulah kehidupan, dalam pencarian terhadap sesuatu, ramai orang yang terkandas sebab kurang sabar. Kurang sabar dalam melayani pasangan, kawan-kawan dan orang-orang lain kat sekeliling. Kurang sabar dalam memandu, menguruskan tanggungjawab dan berbagai bagai hinggakan sampai pada suatu ketika di mana apabila sesuatu terjadi kita akan berkata;
"Kalaulah aku tahu, banyak yang takkan aku lakukan just untuk menjadikannya satu kesilapan...."
Samalah juga dalam sesuatu perhubungan, kadang kadang kita tak boleh terlalu memaksa kawan atau kapel kita mengikut kehendak kita je. Tolak ansur tu penting, sabar juga sangatlah penting. Meminjam kata-kata yang pernah aku baca dari sebuah novel, barangkali... macam ni;
"Awak tak perlu jawab kalau belum bersedia. Never mind, take your time! Bertahun tahun saya sanggup menunggu, takkanlah kali ni tak boleh pulak.."
Nak sabar pon satu dugaan dan ujian juga tu, kalau sempit pandangan dan pemikiran kita, cepat lah juga kita tewas dan jadi tak sabar. Kalau kita berpandangan terbuka, kita mungkin akan cuba bertenang dan tidak berprasangka secara melulu, so semua tu menyumbang kepada sikap sabar kita. Sabar lah, kalau orang bagi sikit, kita amik la sikit tu. Ingatlah, sikit-sikit, lama-lama akan jadi bukit. Anda paham kan apa yang saya maksudkan?
Kita umpama kan macam ni lah, dalam berkasih, boy meets girl ,kita pastinya akan suka kat seseorang, suka sangat sangat tapi tak pasti adakah si dia tu sukakan kita sebagaimana kita sukakan dia even kita dah bagitau. So, tentulah bagaikan menanti sesuatu, ye ke tak? Kalau padi, katakan la padi, takde la aku tertampi tampi. :)
"Penantian ni satu penyeksaan, tapi indahnya tetap ada.
aku akan terus menunggu sampai aku pasti
'dia' bukan jodoh aku"
Ayat tu pon dah tunjukkan keindahan, kesabaran dan toleransi. Ye tak?

Tapi yang pasti, dalam kehidupan ini orang yang pernah gagal akan lebih tahan diuji dan lebih tahu menghargai. Dia melihat bahagia seperti melihat warna warna indah di atas pelangi. Somewhere over the rainbow
Dengan sikap keterbukaan, direncahi kasih dan sayang yang ikhlas serta penuh kesabaran juga kita mungkin dapat memenangi hati orang yang kita sayangi walau dalam apa jua keadaan yang payah, lepas 'berperang' ke atau macam mana sekali pon. Yang penting, jangan biarkan emosi mengawal diri kita, janganlah terlalu tinggikan ego kita, kita adalah TUAN kepada ego dan perasaan kita. Aku suka nak kongsikan 'kesabaran' yang aku nampak melalui....
" Ibarat orang yang dah luka lututnya... aku tak boleh ajak dia berlari. aku perlu tunggu sampai lukanya sembuh sambil tu aku cuba berjalan perlahan lahan dengan dia."
Korang fikir-fikir dan paham-pahamkan lah apa yang ada dalam ayat tu. :)
Tapi, itu lah... kebahagiaan tu bukanlah satu destinasi tapi mungkin sesuatu yang perlu kita cari dan gali. So, barulah kita akan dapat hasilnya. Tak semestinya orang yg dah kawin n ada lima orang anak tu happy dah bahagia, tapi kita doakanlah mereka bahagia. Kalau dah berumah tangga tu, atau kalau dah berkapel tu, jgn la biarkan hubungan tu flat je, sesekali biarlah ianya berapi-api, biarlah ianya ada kejutan yang hangat dan membahagiakan, itu kan mencari bahagia juga namanya. Yang pastinya itu juga memerlukan kreativiti!
'Good things come to those who waits'
- Harrison Dillard
I'll lend you my shoulder for you to cry on,
my ears to listen to,
my hand for you to hold, my feet to walk with you...
....coz i'm yours and you're mine.
- Harrison Dillard
I'll lend you my shoulder for you to cry on,
my ears to listen to,
my hand for you to hold, my feet to walk with you...
....coz i'm yours and you're mine.

No comments:
Post a Comment