
Lately ni aku rasa sangat tak best. Terkadang terasa stress dalam diam. Walaupun aku cuba untuk tidak memikirkan tentang apa apa dan walaupun aku banyak mendiamkan diri kadangkala aku tak keruan sendiri.
Hidup ini tetap sangat indah pada aku dan dipenuhi dengan jutaan warna warna dan 'mood' yang pelbagai. Setiap saat kita mengorak langkah pasti kita ketemu sesuatu yang baru. Dan, setiap langkah yang aku dan kita semua mulakan setiap saat itu adalah untuk menuju ke masa depan kita yang kita sendiri belum pasti.
Yup! Kita hanya merancang tetapi tuhan yang menentukan.
Terkadang aku merasakan seolah olah aku berseorangan, menjalani rutin seharian keseorangan. Dan, aku seolah olah mula selesa dengan cara begitu.
Bukan aku tidak inginkan kehidupan seperti masa lalu, tapi aku akur tanpa sedar atau tidak kita semua akan berubah. Dan semua benda dalam dunia ini pun sebenarnya berubah. Banyak faktor faktor yang membuatkan terjadinya sesuatu perubahan ke atas seseorang di antaranya ialah tekanan keadaan sekeliling, keletihan dan kepayahan dalam hidup, masalah kewangan, kegagalan dan mencapai sesuatu, keinsafan, hentaman dan hentakan secara tiba tiba dan sangat banyak lagi yang tak mungkin dapat aku sebut.
Dan, perubahan yang terjadi pasti di antaranya ialah seseorang tu mula menyendiri, menjauhkan diri dari orang orang yang ramai, bekerja lebih kuat, merokok, menjadi pembengis atau pemarah; dan ramai juga melalui perubahan yang lebih baik dengan menjadi lebih tawaduk, insaf, lebih pemurah, lebih banyak berfikir, lebih terbuka dalam menangani sesuatu, lebih ramah bertegur sapa dan bagai bagai.
Pastinya setiap perubahan itu ada sesuatu yang tersurat dan tersirat. Dan, masing masing cuba dengan cara masing masing untuk meredahinya. Mungkin taklah sesukar mana tetapi tidak juga terlalu mudah.
"Nobody can go back and start a new beginning but anyone can start today and make a new ending." ~ Maria Robinson

Banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan ini sebenarnya samada ada ianya tindakan yang betul dan pada masa yang betul atau tindakan yang betul tetapi pada masa yang salah atau juga tindakan yang salah dan pada masa yang salah.
Kadang kadang justifikasi itulah yang aku, kau dan dia tidak memahaminya. Bilakah masa yang betul sedangkan kita merasa tindakan kita adalah yang tepat dan terbaik untuk kita?
No comments:
Post a Comment